onsdag, april 20, 2011

Recensionerna börjar ramla in...

Filmen Thor har ännu inte haft premiär, varken i Sverige eller i USA, men recensionerna börjar ramla in ändå. Den här filmen har jag varit ganska nervös inför då jag tycker att vissa detaljer har sett onödigt plastiga ut, åtminstone i trailers och förhandsbilder. Skådespelare och regissör har jag inga tvivel om, idel begåvade personer med fina meritlistor - Kenneth Branagh, Natalie Portman och Stellan Skarsgård bland dem.


Var hittar man då dessa recensioner? Eller, kanske en bättre ställd fråga - vilka recensioner ska man läsa? Som jag ser det är recensioner som kommer ur ett seriekänsligt sammanhang, de som är mest intressanta. Där finns en förförståelse som åtminstone jag är intresserad av. I DN blir det ju lätt något annat. Kommer ihåg att Kerstin Gezelius skrev att Wolverine är en varulv...ja bara en sådan sak. Suck.


Comicbookresources konstateras att Thor är den bästa Marvel-filmen hittills. Detta är glädjande, då Iron Man, Iron Man 2 och inte minst X-Men och X-Men 2, är fantastiska filmer.


EMPIRE, som är en mycket öppen och förstående, filmtidskrift där Tarkovskij och Batman får lika initierad uppmärksamhet - precis så som det ska vara, får Thor fyra stjärnor (av fem): "But Thor, ultimately, stands on its own two feet. We’ll toast that with a glass of mead and a feast fit for a king. Hold the cheese."


IGN ger filmen tre och en halv stjärna (av fem)...


I Sverige har Thor premiär nästa vecka, 26 april...återkommer!