onsdag, mars 02, 2011

Ny redaktion tar över Paletten

Styrelsen för Stiftelsen Paletten har utsett Milou Allerholm, Sinziana Ravini och Fredrik Svensk till nya redaktörer för Paletten. Ett intressant val. Alla tre är etablerade kritiker och kommer förhoppningsvis göra goda redaktionella val. Paletten har varit bra ett tag nu, tycker jag. Men det kan alltid bli bättre. Jag önskar dom lycka till, och ser fram mot deras första nummer. Senast var det Sophie Allgårdh som var redaktör. Jag undrar vad hon ska göra nu?

Palettens nästa nummer har Maria Lind som gästredaktör, som handlar om konstens nödvändighet i det samtida samhället. Numret kommer i april.
---


Tidigare i vintras tog en etablerad kritiker kontakt med mig med förslaget om att vi gemensamt skulle söka tjänsten som redaktörer för Paletten. Jag var ganska intresserad, men insåg samtidigt att det inte skulle funka för mig just nu när jag är inne på sista året som doktorand, och har mitt frilansarbete som kritiker och journalist, och dessutom är jag ju redaktör för Lars O:s och min bok. Kanske skulle jag söka ett sånt här jobb i framtiden. Det vore verkligen en utmaning. Nåväl. Det får tiden utvisa.