torsdag, mars 24, 2011

Har så mycket att berätta, men...

...jag håller mig för närvarande till den nya trailern för kommande Captain America: The First Avenger som kom i natt. (trailern, inte filmen).



Jag känner mig fortfarande osäker, nervös. Vet inte hur det här ska bli. Jag tycker att vissa saker ser kanonbra ut, men andra saker ser mer tveksamma ut. Det kan - det vet vi nu - bli hursomhelst när filmen väl har premiär. Den bästa trailern jag sett i år var för The Green Hornet, och det visade sig sedan att filmen var näst intill urusel. Man får väl konstatera att trailer är en egen kortfilmsgenre...och ibland kanske det bästa vore att filmen stannar därvid. Nåväl. Vad är bra och inte bra så här långt?

Jag är numera helt övertygad om att Chris Evans blir bra som Steve Rogers/Captain America. Dels kan vi redan här se att han är den reko kille han också är i serien, när han är en tunnis, och att han sedan i rollen som "supersoldier" bär det med sig , det vill säga, han är inte någon kaxig atletisk "jock", utan en "tunnis" fast i storformat. Hayely Atwell, som spelar den kvinnliga huvudrollen, verkar också övertygande, tycker jag.

Sedan blir jag mer osäker. Tommy Lee Jones är väl "typecastad" som bullrig rättvis hårding. Dekor och kostym ser helt okej ut, men däremot är jag tveksam till ljussättningen och själva iscensättningen av de få stridssituationer vi får ta del av. Ser lite taffligt och b-filmsaktigt ut.

Den stora fördelen med Batman Begins, The Dark Knight, Iron Man 1 & 2 samt X-Men 1 & 2 är att det genomgående känslan där är att filmerna är i någon mening seriösa. Man känner att producenterna tar en på allvar. Jag är osäker därom angående Captain America.

Väntan går vidare.

Nedan ser vi en lyckad dataredigerad filmbildssekvens. Först Steve Rogers pre super soldier serum. Chris Evans är allt annat än så här tunn, här rejält förminskad, som en lite pojke. Sedan Steve Rogers post super soldier serum. Så här ser Evans ut på riktigt.