tisdag, mars 08, 2011

Dagens bild: McNiven

Åh, det finns så många serietecknare som jag fullkomligen älskar: Paolo Rivera, Alex Ross, J. H. Williams III, John Romita Jr, Tim Sale, Leinil Yu...listan kan göras lång (och någon dag tänker jag göra den). Men den tecknare som slår mig med häpnad lite mer än någon annan heter Steve McNiven. Här en bild från miniserien Civil War, skriven av Mark Millar. Den handlar om hur superhjältarna hamnar i ett veritabelt inbördeskrig då de inte kan komma överens om de ska stödja den nya lag som tvingar dem att registrera sig och i praktiken arbeta under regeringen.

På bilden: Falcon, Yellowjacket, Wolverine och The Thing. Bild: Steve McNiven. Text: Mark Millar.

Den skönhetsupplevelse, eller åtminstone sensationsupplevelse, jag behöver, och helt och fullt accepterar inte ges mig i den samtida konstvärlden, får jag på seriesidorna.