måndag, maj 10, 2010

Därför bjuder jag in Lars Vilks

För det första. Det är inte jag som bjuder in Lars Vilks. Det är filosofiska institutionen, avdelningen för estetik, Uppsala Universitet, som bjuder in. Likväl är det mitt initiativ. Det är jag som har kontakten med Vilks.

Varför Lars Vilks? Saken är mycket enkel: Vilks är och har varit intressant under en längre tid, särskilt för den som är intresserade av att diskutera konstens gränser och vad som är möjligt att säga som konst.


Tisdag, 11 maj, kl. 16.15 i Ihresalen (Engelska parken) föreläser Lars Vilks.
Ämnet är yttrandefriheten och konsten - rondellhunden som konstprojekt.

Föreläsningens titel: "Konsten kan i själva verket inte vara något annat än våld, grymhet och orättvisa."

Det är en offentlig föreläsning - alla är välkomna!

Jag vill rekommendera ett antal artiklar som jag tycker ger en bild av receptionen av Vilks den senast tiden:
Thomas Anderbergs konstvinklade artikel i DN, "Lars Vilks i Andy Warhols fotspår".

Lars Vilks förklarande artikel i DN, "Jag siktar in mig på hela religionsfältet".
Lars Linders yttrandefrihetsvinklade artikel i DN, "Nödvändigt att försvara rätten att få vara dum".
Robert Stasinskis konstvärldsvinklade artikel i Expressen, "Vilken Vilks?".

Vilks skriver om besöket i Uppsala på Vilks.net: Ett glädjande besked från Uppsala.

För min egen del är jag glad över att Uppsala bröt dominoeffekten av inställda föreläsningar med Lars Vilks.

Länk till Uppsala universitets kalendarium.

Inga kommentarer: