onsdag, januari 20, 2010

Rikard intervjuar Rikard om Stene

Rikard 1: Du intervjuar Jan Stene på Konsten.net, HÄR, varför då?

Rikard 2: Jan Stene gick från att tillsammans med Andreas Brändström driva Galleri Brändström & Stene till att nyligen öppna sitt eget Stene Projects. Efter vad jag har sett så ser innehållet i det nya projektet mycket spännande ut. Klart man vill höra hur Stene tänker. Det är ett stort steg att öppna eget, även om man varit med i ganska många år nu.

Rikard 1: Men vad tycker du om Stene då?

Rikard 2: Jag tycker att han verkar sympatisk, glad och engagerad. Jag träffade honom första gången när Brändström & Stene låg på Liljeholmen och öppnade en utställning med Spencer Finch (2003?). Stene sprang omkring och pratade. Sedan följde jag med och käkade på Grodan. Det var tider det. Sedan har vi bara haft sporadisk kontakt, så som det blir.

Rikard 1: Erbjuder han något som andra gallerister i Stockholm inte erbjuder?

Rikard 2: Ja, det tycker jag nog. Han visar ett stort intresse för samtiden. Jag skulle vilja påstå att där finns en ansats till något som inte representeras på andra gallerier i Stockholm. Ta den förra utställningen; Per Fhager broderade tv-spelsmotiv, det vill säga han gjorde broderier där förlagorna var stillbilder från tv-spel, och Gustaf Nordenskiöld visade sin fantastiska keramik, där han använder huvudet – bokstavligen talat – lika mycket som händerna. Klassiskt konsthantverk och tv-spel. Sådant ser man inte på annat håll i Stockholm i dag. Jag kan rekommendera alla att gå dit.

Rikard 1: Något annat du kan berätta?

Rikard 2: Stene är generös nog att ta emot Estetik A-klassen som jag tar med på gallerirunda i början av februari. Dessutom tar vi en sväng till Moderna Museet så klart.

Rikard 1: Okej, det låter kul. Vem intervjuar du nästa gång?

Rikard 2: Jag har fått löfte om att få intervju en aktuell intendent på Moderna. Jag återkommer.

Inga kommentarer: