onsdag, januari 20, 2010

Nittve slutar - Birnbaum in?

Jag har vetat att Lars Nittve slutar på Moderna Museet i ungefär en vecka. Det har pågått samtal om ny chef på museet sedan en tid. Det verkar som om Daniel Birnbaum är favorit. Men om han själv vill, är en helt annan fråga. Läs mer om att Nittve slutar HÄR.

Så här svarade Daniel Birnbaum i en intervju jag gjorde med honom i slutet av augusti, 2008, på frågan om han var intresserad av att ta över Moderna Museet:

"Jag har en alldeles för romantisk syn på Moderna och vet nästan ingenting om museets möjligheter idag för att kunna svara på om det vore något för mig. Har ibland uppmanats att söka liknande jobb, men har alltid dragit mig ur när jag insett att det egentligen mest handlar om fundraising."

Onekligen har Nittve dragit sitt strå till stacken när det kommer till "fundraising". Moderna har sponsorer som ingen annan kulturinstitution i Sverige. Men jag kan förstå om Birnbaum inte attraheras av sådant arbete. Någon så kunnig och aktuell som Birnbaum bör givetvis vara överintendent i dess mest konstnärliga bemärkelse, han ska planera och göra utställningar. Men det sa jag om Nittve när han började sin tid som chef på Moderna, 2001, också. Sen blev det inte så många utställningar för Nittve, hittills bara fyra stycken (Rothman, Håfström, Fashination och Tid & Plats: Los Angeles) och frågan är hur många fler han gör innan han slutar i oktober i år. Jag väntar med att summera och värdera hans år som chef, men jag kan säga att jag tyckte mycket bra om Los Angeles-utställningen.

Nåväl. Kommer Birnbaum till Stockholm och Moderna? Jag hoppas att han gör det. Och jag tror faktiskt att han vill. Men hur mycket annat spännande lockar inte denne stjärncurator? Vad måste han inte tacka nej till om han skulle erbjudas och ta tjänsten - frilansjobben för Artforum, ansvar för biennaler och utställningar runt om i världen, nya konstteoretiska böcker? Hur mycket lockar Moderna i dag?

Inga kommentarer: