onsdag, januari 06, 2010

Jag njuter av konservativa filmer

Med stor nyfikenhet tar jag del av den lista på de 25 bästa konservativa filmerna under de senaste 25 åren som den amerikanska konservativa tidskriften National Review presenterar.

"Conservatives enjoy these films because they are great movies that offer compelling messages about freedom, families, patriotism, traditions, and more."

1. De andras liv (2006).
2. Superhjältarna (2004).
3. Metropolitan (1990).
4. Forrest Gump (1994).
5. 300. (2007).

Enastående filmer på olika sätt förstås.

Jag har sedan några år konstaterat att jag är konservativ, även om det i flera avseenden inte alls är sant. I citatet ovan är det nog "more" jag bekänner mig till, mer än något annat. Patriotism är förstås ett icke-ord i svenskan, så det vet jag nästan inte vad det betyder, men misstänker att det har något med Skansen att göra
?

Frihet. Ja tack.
Familj. Ja, den är viktig, vilket nog förklarar varför jag fullkomligt älskar filmen Superhjältarna.
Traditioner. Jo. Men här är jag villrådig. Jag vill fira jul som den ska firas, men jag är mycket intresserad och sympatiskt inställd till Duchamps ready-made, och då är jag knappast traditionalist i någon större historisk bemärkelse.
"More". Jo, helt klart. Bär kilt och gillar smoking.

Hela listan återfinns HÄR och inkluderar underbara filmer som Måndag hela veckan (1993), Ghostbusters (1984) och The Dark Knight (2008).

Det vore obetalbart roligt att få läsa liberalernas respektive marxisternas listor nu, tack.

Till dess tänker jag lyssna på I'm Old Fashioned som Chet Baker sjunger den på skivan It Could Happen to You.

Inga kommentarer: