måndag, december 06, 2010

Håller med Schwartz

HÄR finns Nils Schwartzs recension av Trettondagsafton som jag såg i fredags. Jag håller med honom, men jag skulle nog inte ha kallat scenrummet för "superkitschigt", kanske surrealistiskt? Pia Johansson var utomordentligt underhållande som narren, de andra skådespelarna helt okej.

Jag såg Trettondagsafton på Stadsteatern även när den sattes upp där 1993, då med Helena Bergström i rollen som Sebastian/Viola. Jag kom ihåg att jag då tänkte mycket mer på "gender"-temat än nu. Det trots att genus-prästinnan Tiina Rosenberg har bidragit med en kort text i årets program. Hon var naturligtvis på plats på premiären i sällskap med en tjej...eller kille...eller tjej. Helt i linje med teorin, jag menar kärleken. Jag skojar bara - får man skoja om det här?

Nåväl. Varje gång jag läser Schwartz känner jag mig ganska nöjd. Inte att jag håller med alla gånger, utan att han är så tydlig, han gör vad en kritiker ska göra, beskriver, tolkar och värderar. Hur svårt kan det vara?