torsdag, december 09, 2010

City imponerar och DN sover

När jag träffar tidningsmänniskor säger jag alltid så här: "Du måste göra en tidning så bra, så annorlunda och så insiktsfull att folk faktiskt vill betala för den. För det är ingen idé att bara göra en gratistidning som kostar pengar."

När text-tv, Expressen.se och Metro ger oss lika mycket insikt som när vi köper SvD eller DN, då slutar vi köpa SvD och DN. Så ser det ju ut i dag.

Fast det fattar inte de gamla drakarna.

Nu är cirkeln inte bara sluten, den är bruten, av en aktör som överraskar:
City. Ja. Gratistidningen.

I dag gör nämligen Klas Ekman, fyra sidor - fyra sidor! - om tidskriften Kris. Läs
HÄR och förundras.

Artikeln är bra och insktsfull. Jag hade naturligtvis gärna sett en lite mer ingående diskussion om innehållet i den filosofi som gjorde Kris så betydelsefull.

Det är väl kanske dags för mig att sluta engagera mig i dagstidningarnas profiler. För om City gör en tidning av sådan fin kvalitet - och ger mig den gratis - så spelar det ju ingen roll om SvD och DN gör ett bra jobb. Det är bara att plocka upp City.