lördag, augusti 13, 2011

Captain America...året var 1989...


Captain America # 350 - skriven av Mark Gruenwald och tecknad av Kieron Dwyer.

I kiosken på compounden i Jeddah i Saudi Arabien, kom mitt första möte med Captain America.
Där stod han ståtlig och rättrådig.
Året var 1989, jag skulle fylla 12 år om någon månad och hade fått lov att köpa en serietidning.
Det blev det klassiska numret Captain America # 350. På omslaget ser vi hur John Walker, då i rollen som Captain America är i strid med, Steve Rogers då i rollen som The Captain.
Det här numret är slutet på en lång berättelse som handlar om hur mörka krafter har försökt få bort Steve Rogers, försökt få honom att sluta göra rätt.
Ett steg i det ledet var att peta honom som Captain America. Men Steve Rogers, som varit Captain America sedan 1941, kommer naturligtvis igen, först som The Captain, och just i det här numret återtar han sin forna roll.
Sedan dess har jag tyckt mycket om Captain America. Även om jag inte följt honom månatligt sedan dess. Mitt intresse för karaktären återväcktes omkring 2006, då hans död i följderna av ett inbördeskrig mellan superhjältar, blev en stor nyhet omskriven i NY Times och rapporterad om på CNN.
Sedan dess har jag följt honom - jo han har återuppstått.

Jag känner att det är viktigt att påpeka att Captain America inte är något typisk patriot trots namnet. Han tar strid för frihet och rättvisa och står därför upp för mänskliga rättigheter i upplysningens anda. Det gör honom till en mycket speciell superhjälte. Han skapades ju 1941 mitt under brinnande världskrig och på det allra första omslaget ser vi honom knocka självaste Adolf Hitler.
Nu har Captain America blivit film. Återkommer med rapport! Har väntat på den filmen sedan jag var 11 år.