lördag, augusti 20, 2011

Ah, mm, så måste det vara

Lång historia kort: DC Comics - serieförlaget som ger ut Superman, Batman, Wonder Woman, Flash, Green Lantern - ska starta om från noll. DC Comics ger, med start i september, ut nästan alla sina serier från nummer 1. De, som det heter, "rebootar" hela sitt serieuniversum. Bruce Wayne blir Batman igen, Superman kommer till jorden som barn och så vidare...

Serievärlden är i chock. Något liknande har aldrig gjorts. Anledningen är tydlig: serier säljer sämre än tidigare och man vill göra något radikalt - skaka om branschen.

Jag har länge klurat på saken - naturligtvis beställt hema några av de nya numren från Seriezonen och jag känner mig ganska nyfiken på satsningen som sådan. Men samtidigt - vad händer med den rika historia som DC Comics bär på och som författare och tecknare har spelat med under så många år. Den historian har varit en av mina anledningar att överhuvud vara intresserad av serier från DC Comics. Comics är ett medium med en historia. Denna historia kan man inte bara radera - inte hursomhelst.

Så i torsdags. Warren Ellis, en av vår tids mest begåvade serieförfattare med The Authority, Planetary och Red på meritlistan, tar bladet från läppen:
"The New DC comics stuff looks so much like stuff I would never read that it oddly fills me with hope that they are targetting the core audience they want. If a 43-year old man looks at most of this promo stuff and goes meh, then that’s very probably a good sign for them. Best of luck to Dan D, Jim L et all for the imminent relaunch."

Det slår mig. DC Comics vill inte ha sina gamla läsare (30-50-åringar) - man vill ha nya läsare (15-20-åringar). De nya läsarna vill säkert ha sin egen historia och inte den rika underbart roliga och fantastiska historia som DC har. Kanske. Vi får se. För min del kommer nog DC Comics från och med i september att bli något ganska främmande. Men naturligtvis kommer jag att läsa och titta innan jag drar någon förhastad slutsats. Vi får se.