fredag, oktober 15, 2010

Moon Knight igen - för vem?

Bendis and Maleev

Marvel Comics gör ytterligare ett försök med Moon Knight. Bra, tycker jag, men frågan är ändå varför. Moon Knight, som är den ende superhjälten som är schizofren, är inte särskilt populär. Så här enkelt är det. Marvel gör serier som säljer. Säljer de inte, lägger de ner utgivningen.

Men av någon anledning gör man ständigt nya försök med Moon Knight. Men frågan är om karaktären, skapad av Doug Moench och Don Perlin, verkligen är anpassad för den stora publiken. Jag tror inte det. Ta Batman eller Punisher, två andra karaktärer som är ganska knäppa. Den förre bor i en grotta, pratar för sig själv och är rädd för fladdermöss. Den senare skjuter ihjäl alla skurkar eftersom, resonerar han, polis och rättsväsende inte klarar att dra dem inför rätta. Ganska knäppa, måste man ju konstatera.

Men Moon Knight är direkt sinnesjuk, som det heter. Han har för det första flera personligheter: Marc Spector, Steven Grant och Jake Lockley - han är dessutom i en slags "relation" med en egyptisk gud "Khonshu". Denne gud styr honom på olika sätt mot att döda (skurkar). Moon Knight är dock en fin kille innerst inne och vill inte ta livet av elaka människor, utan göra som Spider-Man och de andra, lämna över dem till polisen. Därför befinner sig Moon Knight i ständig konflikt med alla sina personligheter.

Visst låter det som en bra grund för en historia? Jag tycker det. Men samtidigt måste jag inse att historien är både komplex och på för tok underlig för att den riktigt ska locka det där stora antalet läsare. Jag hoppas jag har fel.

Nu har Marvel Comics lanserat att Brian Bendis och Alex Maleev tar över Moon Knight. Eftersom det här är några av de mest begåvade serieskaparna vi har i dag, ser jag fram emot deras perspektiv. Lite synd tycker jag också att det är att Gregg Hurwitz' och Jerome Opeñas försök att göra Moon Knight populär misslyckades. Jag gillade deras version mycket, framförallt för Opeñas bilder, naturligtvis.