torsdag, september 23, 2010

Varför tycker vi så?

Jag känner ingen som ser filmer med Jean-Claude Van Damme eller Steven Segal i huvudrollerna. Vem ser de filmerna och varför känner jag ingen? Jag har försökt se deras filmer. Men det går bara inte. De är så dåliga. Obegripligt dåliga. Rent fula. Och dumma. Dessutom är de mycket oestetiska, vilket sticker i ögonen på mig som har så bra smak.

Det är synd att det är så. För själva tanken på en film som bara bygger på rörelser, koordination, spänning och osannolika vändningar lockar mig enormt. För någon vecka sedan såg jag och en god vän filmen Salt regisserad av Phillip Noyce med Angelina Jolie i huvudrollen. En thriller som påminde om 70-tals klassikern Telefon av Don Siegel med Charles Bronson i huvudrollen. Jag tror faktiskt inte att en actionfilm kan bli mycket bättre än Salt. Den hade allt. Bra plot. Bra vändningar. Överraskningar. Snygg action. Dessutom var den mycket estetisk. Tack.

Just nu, när jag skriver det här, går The Chronicles of Riddick på TV6. En avskyvärd film. Den är så ful, vilket får mig att tro att om den hade varit snygg och bra gjord så hade jag gillat den. Och det ligger nog något i det. Filmen är en slags fortsättning på den mycket lyckade Pitch Black, en lågbudget produktion. Båda filmerna har Vin Diesel i huvudrollen som Riddick. Men där Pitch Black är enkel, spännande och underhållande är uppföljaren komplicerad, tråkig och dum.

Det som ändå förvånar mig är att jag tycker mycket bra om Vin Diesel. Han är så manlig och har en så djup röst. Dessutom är han vältränad, lite på gränsen till för stor, men ändå helt bra. Det bästa med Diesel - som för övrigt är mycket ogillad av kultureliten - är hans närvaro och hans övertygande rollporträtt. Han spelar tuffing på ett trovärdigt sätt. Det förvånar mig att Diesel (gud vilket dumt namn) inte har blivit en större stjärna än han är. Jag skulle gissa på att han är ganska obekant för det stora flertalet.

Nåväl. Här bluddrar jag på när jag egentligen ska gå och lägga mig och sova. Ja, hej då.