måndag, november 23, 2009

I en cell med galler

Kontoret. En dörr med galler. Ett fönster med galler. Jag sitter inte i häktet. Jag har ett vanligt fönster också. Utan galler. "Cellerna" på filosofiska institutionen i Uppsala har galler. I trä. Vita. Från golv till tak.

Här sitter jag dag ut och dag in. I morgon lägger jag en liten lunta om 34 sidor i högre seminariets fack.
Avhandlingstext ska ventileras 1 december, exakt en vecka därpå.

Jag är inte här varje dag. Jag tar ledigt, ibland. Men höstterminen 2009 har varit hektisk. Ovanligt fylld.

Undervisning. Artiklar. Avhandlingsarbete. Dagjobb. Kvällsjobb. Helgjobb.

Det har fungerat. Den dubbla, ibland trippla arbetsinsatsen var ett måste. För att hinna skriva avhandling.
Jag ska erkänna att sensommaren - precis innan terminlunken började - kändes pressande. Hur skulle jag hinna?

Att jag sitter här i dag i cellen. Jag har gardiner också. Betyder att jag hann vad jag hade föresatt mig att hinna.
Inget är klart. Men utkast till introduktionen och kapitel två sitter jag nu med i min hand.

Sen kommer 2010. Endast ett undervisningstillfälle inlagt. En konferens. Nästan all tid för avhandlingen. Kanske tjänstledigt också. Tiden avgör.

Efter det sex månader av 2011. Sen nya möjligheter.

Inga kommentarer: