fredag, november 27, 2009

Den absurda tragedin

När jag arbetade som nyhetsreporter på Västerviks-Tidningen från december, 2006, till februari, 2007, gjorde jag en artikelserie om Västerviks kommuns bortslarvade konst. Det blev säkert femton artiklar. Det var ett roligt knäck vid sidan av det mer reguljära arbetet.

Ny på posten som kommunens konstansvarig var Agneta Westlund. Det föll sig naturligtvis så att hon fick stå till svars, även om hon omöjligen kunde ge svar på var konsten fanns, den som hade slarvats bort, eventuellt stulits eller slängts för femton år sedan. Som sagt, hon var ny på posten.

Men jag kommer ihåg hur imponerad jag var av hennes naturliga respons. Hon svarade så gott hon kunde, lugnt och bra. VT drog på denna vinkling kommer jag ihåg, och mina artiklar prydde tidningens förstasida och löpsedlarna under en tid. En person som kände sig utpekad kom till redaktion och var arg - på mig. Det är vanligt att det blir så. Det är sällan som det är personens eget fel, oftast någon annans, tycker man i alla fall. Men Westlund höll sig hela tiden lugn och stabil. Hon kändes varm, på något sätt.

När jag några år senare hörde att Agneta Westlund hade avlidit, och som man trodde då, att hon hade blivit mördad, blev jag brydd. En lite personlig kontakt hade uppstått, av någon anledning, även om jag var granskare, och hon, på sätt och vis, var granskad. Inte för att vi hade någon kontakt utöver det som arbetet krävde, men ändå. Den som var misstänkt i fallet var hennes man.

När jag i dag, som jag brukar göra på förmiddagen, när jag tar en paus från föreläsningsarbetet, eller avhandlingsskrivandet, klickar mig till Expressen ser jag rubriken "Agneta dödad av älg - maken oskyldigt häktad". Det visade sig att "Agneta" var den Agneta jag hade haft kontakt med. Men kunde det stämma, en älg? Så absurt.

Även VT skriver om fallet "Mordmysteriet löst - blev dödad av älg". Ulf Sterler från Svenska jägareförbundet berättar i en annan artikel att älgar kan vara farliga, men han har aldrig tidigare hört om ett dödsfall.

Man undrar om det är sant? Det är en så otroligt absurd tragedi.

Inga kommentarer: