söndag, juni 15, 2008

Svensk konst i Penzance (!?)

Nog blev det konst på semestern. Ingen mindre än vår egen Peter Geschwind. Hade inte den blekaste om att han ställde ut i England nu. Utställningen Automatic som visades på Färgfabriken sommaren 2006 visas fram till 28 juni på The Exchange i den lilla kuststaden Penzance i södra Cornwall. Det var kanske lika bra att jag såg utställningen. Missade den för två år sedan trots att Färgfabriken ligger några simtag bort. Ganska kul grejer.
---
Ett möte med ett svensk-franskt par som stoppade mig vid frukosten. En kvinna, kanske 55: ”Är det svenska du talar?”.

Hon hade träffat sin fransman när hon var 20 och flyttat till Bretagne. De var i Cornwall för att spela golf. De var båda två upprörda över den engelska maten. ”Vi bor i Bretagne. Det är lika fint där”, säger mannen. ”Hur vågar de?”, följer han sedan upp med och syftar på engelsmännens matlagning. Kvinnan fortsätter: ”Vi är från Frankrike, vad vi ska äta är det enda vi tänker på.”

Frankrike.

Jag var ganska nöjd med äggröra och toast. Kaffet var kanske lite blaskigt. Men det gjorde inte så mycket.
---
Något annat som verkligen gjorde mig glad var läsningen – jag läste alla engelska tidningar jag kom över. Det känns bra att se att stora dagstidningar verkligen bryr sig om kultur – i vid mening. The Independent toppade nyhetsflödet med rubriken: ”WHY I HATE COLDPLAY – Andy Gill on the blandest band in the land”. Andy Gill är musikkritiker och tycker väldigt illa om Coldplay. Det gör nog de flesta kritiker. Men det är få dagstidningar – inte minst i Sverige – som toppar sin tidning med vad en musikkritiker tycker. Gill fick tre sidor, inklusive bilder för att förklara sig. Han lyckades ganska bra.
---
Tillbaka sedan i torsdags. I fredags såg jag Dolly Parton på Stadion. Satt på läktaren. Stora delar av själva planen var också befolkad. En kvinna på planen, i vita linnebyxor, vita skinnmokasiner, rosa pullover och rosa keps gick stundtals runt och manade på läktarpubliken. Hon lyckades riktigt bra. Hon var dessutom underhållande. Hennes man verkade väldigt ointresserad av henne. När hon gick kramade hon "vännerna" omkring sig.

Inga kommentarer: