tisdag, oktober 04, 2011

En kopp kaffe med Birnbaum

I går träffade jag Daniel Birnbaum. Vi tog en kopp kaffe på Centralbadet i Stockholm och pratade om Elaine Sturtevant. Och lite om Deleuze.

I mars öppnar Moderna Museets Sturtevant-utställning. Och eftersom jag skriver om denna konstnär i min kommande avhandling tar jag naturligtvis alla chanser att höra om hennes konst, tankar och liv.

Bara det att Birnbaum tar sig tid att träffas är fantastiskt. Han känner ju Sturtevant och berättade mycket intressanta - och roliga saker om henne. Birnbaum bjöd på en fantastisk historia om hur Arthur Danto under ett cocktailparty reagerar på vad Sturtevant gör. Den historien sparar jag. Den var underbart rolig.

Sedan skildes Birnbaum och jag åt. Någon ringde honom och jag hörde hur de började prata om mat. Vi tog varandra i hand och jag gick därifrån med en massa ny spännande kunskap.

The Razzle Dazzle of Thinking.