torsdag, april 04, 2013

Vill Winding Refn något?

Nicolas Winding Refn är snart tillbaka med en ny film - Only God Forgives. Och återigen spelar Ryan Gosling huvudrollen. Precis som i Refns tidigare film, Drive.

Jag tillhör dem som fascinerades av Drive, men kanske tyckte jag inte att den var riktigt så magisk som de flesta av mina vänner tycker.

Vad vill egentligen Winding Refn med Drive? Oklart, tycker jag. Det är en oerhört våldsam film, som tycks skildra den kriminella världen på ett realistiskt sätt. Men gör den verkligen det? Och vad ger filmen, finns där någon sensmoral?

Nja. Jag tror att kärleken till Drive beror på något mycket enklare, nämligen filmens höga estetiska värde. Filmen är oerhört snygg, ofta till och med vacker, även under de brutala våldsscenerna. Vilket är rätt problematiskt egentligen. Det tycker i alla fall jag.

Men visst finns det något bortom det sköna, i filmen utspelar sig ett spännande samspel mellan Goslings karaktär, och en kvinna han träffar, spelad av Carey Mulligan, samt hennes son. Där finns något intimt och djupt mänskligt. Men räcker det? Jag är inte så säker.

Jag ska se om Drive innan Only God Forgives har premiär.
Nedan filmens trailer:


Gosling är ofta intressant att se, tycker jag. Men efter att ha sett den här trailern, är det Kristin Scott Thomas jag verkligen ser fram mot att se.