onsdag, februari 13, 2013

Vad händer på SvD Kultur - egentligen?

Expressens kulturchef Karin Olsson skriver om SvD Kultur. "Varför vill ingen vara kulturchef på Svenskan?", undrar hon. Och frågan är berättigad, varför vill ingen leda SvD Kultur och försöka lyfta den tidigare så tunga kulturdelen i Sveriges mest konservativa dagstidning? Kanske finns svaret just där.

För hur lyfter en kulturchef en kultursida som just nu är både konservativ och glattig? Det är en märklig kombination. Ett tungt kulturarv kombinerat med press om att producera underhållningsjournalistik (Vem kommer den pressen egentligen ifrån? Ingen köper SvD för att läsa om melodifestivalen!).

Karin Olsson pekar ut två kandidater: Daniel Sandström, tidigare chef för kulturen på Sydsvenskan, och Johan Lundberg som nyligen slutade basa över tidskriften Axess.

Jag skulle lägga ytterligare en kandidat till jobbet: Lisa Irenius, nu chef för kulturen på Upsala Nya Tidning. Hon gör en seriös kultursida som fått mycket gott nationellt rykte och hon gör den med små medel. Jag gissar och spekulerar: hon både vill och kan ta över SvD Kultur.

Fast egentligen borde nog SvD Kultur tillsätta mig som kulturchef. Då skulle det bli fart på det gamla skeppet och idéartiklarna skulle strömma fram likt gondolerna i Venedigs kanaler - smidigt, kunnigt och med temperament.

Nåja. Jag kommer fortsätta att hoppas att den svenska kulturbevakning rycker upp sig. En av de saker som var befriande med att vara i USA, var att för ett tag kunna släppa den lilla svenska kulturella ankdammen. Nu är jag tillbaka och fortsätter att läsa med förvånat intresse.