fredag, november 23, 2012

Filmen var slut

När jag gick ut ur biosalongen och vände ut i korridoren såg jag en liten pojke titta fram runt hörnet. Det var ungefär tio meter mellan honom och mig, han kan inte ha varit mer än fem år. Vad gör du uppe så här sent, tänkte jag. Klockan var över elva. Pojken såg pigg ut där han stod i sina små jeans och en liten röd tröja. Han väntade nog på sina föräldrar, tänkte jag. Han såg förundrat mot mitt håll. Filmen var slut. När jag närmade mig honom sträckte han ut handen, inte rakt fram, men lite uppåt och åt sidan. Han ville göra "high five". Som tur var reagerade jag snabbt och klatschade till hans lilla hand medan jag passerade honom. Fast det kändes som jag kanske slog till lite hårt, så jag skrattade till lite för att betona det roliga i det hela. Han skrattade också. Han var glad. Filmen var ju slut.