lördag, oktober 13, 2012

Jag har kommit fram till att han inte är ledare

Paul Thomas Andersons The Master är en fantastisk film av en anledning: Joquin Phoenix i rollen som Freddie Quell. Phonix är ett geni. Men desto mer jag tänker på det ju mindre övertygad är jag om att jag - eller någon - skulle låta mig/sig duperas och följa Philip Seyomr Hoffmans karaktär, Lancaster Dodd. Dodd anses vara modellerad efter Scientologiskaparen Ron L. Hubbard - som ju väldigt många har valt att följa. Detta slår mig när jag ser The Daily Show med Jon Stewart och där Stewart efter ett kort klipp där Dodd presenterar sig i filmen, kommenterar "I will follow you". Visst, han skämtar, men ändå -- Seymor Hoffman har för det första inte en chans gentemot Phoenix som bokstavligen blåser bort Seymor Hoffman från duken. Och för det andra, nej, Seymor Hoffmans Lancaster Dodd är inte den enigmatiske ledare som lyckas trollbinda alla dem som han borde trollbinda. Jag förstår och respekterar den lilla magi som gör att en personlig relation kan blomstra och på det sättet är det inte ett problem att Dodd och Quell tycks, liksom, älska varandra. Det är skapandet av rörelsen jag inte köper. Seymor Hoffman gör helt enkelt inte så bra ifrån sig som han borde. Men det gör å andra sidan inte sådär förfärligt mycket, eftersom The Master är en väldigt, väldigt bra film.