söndag, augusti 12, 2012

Uppmärksammad artikel om stationen

Det är ju ändå ovanligt med kulturartiklar som genererar debatt bortom de egna leden. Därför kändes extra roligt när jag fick mejl efter mejl - och ett långt brev - efter att jag skrivit om det nya stationsområdet i Uppsala, i UNT 10 juli. Läs artikeln HÄR. Jag skriver mindre om färg och form och mer om vad denna nya plats ger oss - jag menar att platsen gör oss till främlingar.

Artikeln ledde till så mycket diskussion att dåvarande och tillförordnade kulturchefen, Maria Ripenberg, skrev en text om min text och diskussionen. Läs hennes text HÄR.

I dagens UNT en nyhetsartikel "Folket utan makt vid nya byggen" som tar sitt avstamp i en masteruppsats av Emelie Kremel.

--- UPPDATERAD

I debattartikeln "Ett förfärligt stationsområde" på UNT Debatt (18/8) skriver arkitekten Kjell Dahlström om stationsområdet i Uppsala. Läsvärd text.