lördag, augusti 11, 2012

"A-kassan sviker frilansare"

(Jag ligger efter, uppdaterar för sällan.) Här kommer en debattartikel publicerade på UNT Debatt 13 juli, och som uppmärksammades av tidningen Journalisten. Saken är den att jag efter min doktorandtid sökte arbetslöshetsersättning hos min A-kassa, Akademikernas arbetslöshetskassa. Men de nekade mig arbetslöshetsersättning med hänvisning till att jag frilansar som journalist. På min fråga om det hade något förslag om hur jag kunde a-kassa svarade de kort och gott "sluta frilansa". Med andra ord, min a-kassa tycker att jag ska sluta försöka försörja mig själv - endast då kan de hjälpa mig.

Läs min debattartikel HÄR.

Nu arbetar jag som nyhetsreporter på Västerviks-Tidningen och klarar mig därför mycket bra - men principfrågan och den uppmuntran jag fick är fortfarande högst aktuell.