måndag, juli 12, 2010

Michel Gondry gör superhjältefilm

Jag är inte särskilt förtjust i Michel Gondry. Hans filmer påminner om de astråkiga tjeckiska barnprogram som man fick se på TV när man var liten. Alla som gillar hans filmer, gillade de tjeckiska barnprogramen. Tänk på det. Science of Sleep är faktiskt inget annat än ett fånigt barnprogram på TV.

Nu gör Gondry (denne kritikernas älskling) Green Hornet.

Green Hornet skapades redan 1936 av George W. Trendle och Fran Striker för radio.
1940 blev Green Hornet film och 1966 en populär TV-serie.
Som serie debuterade den runt 1940 och just nu ger förlaget Dynamite ut ett antal serier där "Hornet" är huvudkaraktär.

Jag blev lite förvånad när jag såg denna trailer:



Den är varken särskilt Gondryisk eller särskilt nära den pågående serien, som förvisso är rolig, men inte fånigt rolig. Jag känner mig skeptiskt till den kommande filmen, men kommer naturligtvis att se den.

Jag är lite, lite irriterad över att Hollywood (där Gondry verkar) inte alltid tar superhjältar på allvar.