fredag, juli 09, 2010

Glömde nästan Tinker, Tailor, Soldier, Spy

Det finns ingen kulturell produkt som åldras så illa som TV-serien. Så är det eftersom den produceras för sin egen tid på ett sätt som ingen annan kulturella produkt. Det är också därför Mad Men framstår som så oerhört begåvad, den smickrar det samtida jaget. Det är lätt att i dag konstatera att Mad Men är världens bästa TV-serie någonsin.

Få TV-serier håller dock över åren. Jag såg om Twin Peaks för ett par år sedan på dvd. Den höll. Men nästan alla andra TV-serier framstår som plågsamt daterade.

Ytterligare ett undantag är den engelska miniserien Tinker, Tailor, Soldier, Spy (1979) som producerades av BBC och som bygger på en roman med samma namn av John Le Carré. Alec Guinness spelar huvudrollen som George Smiley. Alldeles, alldeles underbar miniserie.

Enligt Slashfilm är det nu bekräftat att Ralph Fiennes, Colin Firth, Michael Fassbender samt Gary Oldman (som Smiley) ska spela huvudrollerna i Tomas Alfredssons filmatisering av romanen. Jag är ganska säker på vem Fassbender ska spela. Min gissning är Bill Haydon. Men Fiennes är också lämplig. Jag har dock mycket svårt att se vem fåfänge Firth ska spela.

Ser mycket fram emot den här filmen, även om jag är lite skraj. Vill så gärna att det ska bli bra.