tisdag, juli 14, 2009

Mullvaden!

En av mina favoritromaner är Mullvaden av John Le Carré.
En av mina favorit-tv-serier är Mullvaden med Alec Guinness i rollen som Le Carrés George Smiley.

Mullvaden är en existentiell berättelse om makt, plikt, tradition, trohet och otrohet, som utspelar sig inom den engelska underrättelsetjänsten. En spänningsroman vars största spänningsmoment utspelar sig i hur människor talar till varandra, eller inte talar till varandra.

Nu ser jag till min förfäran att Tomas Alfredsson ska regissera filmen Mullvaden.

Jag vet hur producenterna tänker. Alfredsson visade hur han bemästrade den svenska kylan, den inre och den yttre. Och nu tror de att han kan fånga samma kyla - fast denna gång den brittiska. Jag är tveksam, men håller givetvis tummarna att Alfredsson kan ro skutan i land. Begåvad är han uppenbarligen. Jag var tvungen att ställa mig att stryka, liksom gömma mig bakom strykbrädan, när jag såg Låt den rätte komma in.

Saken är den att Alfredsson är svensk, inte britt. Att fånga nyanserna kan bli svårare den här gången.

Inga kommentarer: