måndag, juli 27, 2009

Landet kontra Stockholm/Uppsala

Nu har jag spenderat fem veckor i Västervik, minus en helg på Gotland och en helg i Stockholm/Uppsala.

Den senare nu den senaste helgen. Jag hade fantastiskt roligt och hann träffa både Stig Sjölund och Håkan Östberg. Lördagens eskapader började med kaffe och kaka på Soda och fortsatte sedan till Gamla Stan och Tabac, med ett par Cruz Campo. Jag och Stig var rörande överens om att "spanjoren" på Cruz Campo-glasen inte är spansk. Han är sannolikt tysk.

Dagens sensmoral: Man måste inte hänga med, men man vill, och vill man inte längre så har man lagt av.

Ja, så är det. Detta avläggande kan komma tidigt. Men inte hos oss. Vi är med.
Tror vi.

Sen klämde vi en meny på McD och gick vidare till Mosebacke.
Några glas senare dyker Håkan upp och berättar krigshistorier. Typiskt Håk.
Stig bestämmer sig efter ett tag att ta kväll och går hem. Håkan tar med mig på ett kalas på Bondegatan i en liten rolig lokal med gratis bar. Vi stannade tills stängningsdags och hann prata med reklamare och tecknare. Det var roligt.

Sen gick vi hemåt i Stockholmsnatten. Håkan lämnade jag av på Mariatorget. Jag lommade hem till Reimers där jag åt en Gorbys och fortsatte att dansa.

PS. Jag hade kilt. Många frågor. Jag träffade en norrlänning på Mosebacke när jag skulle urinera - i en sån där ränna. Vi män gör saker ihop. Han frågade om jag var gay. Nej, sa jag. Då berättade han att det fanns många tillfällen då han önskade att han var gay, att han ibland hade velat vara gay. Han gillade min kilt. Sen skildes vi åt. Det var lite roligt. Andra kiltfrågor i lördags: har du kalsonger under? Och: vilken klan tillhör du?

En bra helg. Allt det som jag gjorde i Stockholm kan jag egentligen inte göra här i Västervik, där jag nu är igen. Här finns inte Gamla stan, Mosebacke, Håkan, Stig eller kalas med gratis barer i roliga lokaler på söder.

Men likväl trivs jag förträffligt bra här i sommarstaden.
Stockholm/Uppsala kontra Västervik är något av ett dilemma för mig.

Fördelar med småstaden:
* Nära till allt (jobb, hem, träning...).
* Alla är ganska snälla.
* Lugn stämning.
* Tyst.
* Billigt.
* Släkt, goda vänner, fina arbetskamrater på tidningen.
* Känner igen mig, enkelt.

Nackdelar med småstaden:
* Halvdan mat på restaurangerna.
* Få överraskningar.
* Skralt kulturutbud.
* Svårt att ta sig hit, eller härifrån.
* Har sett allt.

Fördelar med storstaden:
* Goda vänner.
* Jobb.
* Utbud (serier, film, kultur etc etc etc).
* God mat.
* Överraskningar.

Nackdelar:
* Tar tid (avstånd)
* Hastigheten på allt och alla (nästan)
* Det betongslitna.
* Möten på gatan (i Stockholm tar man plats, istället för att ge plats).

Även om småstaden - storstaden är ett litet delikat dilemma så spelar det egentligen inte så stor roll eftersom jag tillhör den skara som kan spendera min tid precis var jag vill. Därför behöver jag inte välja.

I morgon börjar min sista vecka på Västerviks-Tidningen. Jag hoppas kunna komma tillbaka även nästa sommar. Håller tummarna för det.

Inga kommentarer: