torsdag, juni 07, 2012

Den lilla, stora festen

SARTS kommer inte att bli en blogg om mitt akademiska liv. Det finns så mycket annat som jag tycker är genuint spännande. Men det akademiska livet har ändå präglat en del av mitt liv sedan 2007 då jag blev antagen som doktorand. Nu är jag ju klar med doktorandutbildningen. Ett och annat finns det naturligtvis att säga, vilket jag alltså kommer att göra – i någon slags randomiserad oordning.

Men varför inte börja med avslutningen – disputationsfesten. Jag hade länge klurat på om jag skulle ha någon fest. För även om jag gärna leder föreläsningar och seminarier tycker jag inte riktigt om att stå i fokus. Vissa gör ju det. Och är det någon gång man står i fokus är det ju på sin egen disputationsfest. Nu blev det i alla fall så att det blev en fest. Och vilken fest!

Jag höll det litet. Det kändes viktigt. Familj, några riktigt fina vänner och de som verkligen har betytt något för mig rent professionellt, kan man väl säga. Vi var nog inte mer än 20 personer. Ett långbord och jag på ena kortsidan. Vid min vänstra sida, Lars O Ericsson och vid min högra, Claes Entzenberg.

I samband med att jag började planera festen lärde jag känna en kock i Uppsala, Erik Lind. Han hade nyligen vunnit tävlingen ”den lokala kocken” och kan därför titulera sig Uppsalas bäste kock. Vi fick bra kontakt och han antog sig uppgiften att göra maten till festen. Något han gjorde med bravur. Alldeles, alldeles utmärkt! Eftersom det hela är en festmiddag bestämde jag mig för att kvällens dryck skulle vara bubbel hela kvällen igenom. Toppigt och ystert.

Jag ska vara helt ärlig. Inför själva festen hade jag lite svårt att tänka på den och därför var jag lite ofokuserad på själva planeringen. Mina föräldrar och flickvän drog ett betydande lass, vilket jag är mycket tacksam för. Under festkvällen fick jag oerhörd hjälp med det mesta, och då även av min farbror med sambo. En sådan värme.

Man vet ju inte riktigt hur en sådan här middag ska arta sig, hur alla ska må och vad någon ska säga, om någon säger något överhuvudtaget. Och även om jag inte tänker rada upp vad alla sa, vill jag passa på att tacka för fantastiska tal från i – ingen ordning – Folke Tersman, Lars O Ericsson, Håkan Ekholm, Elinor Hållén, Claes Entzenberg, Mats Ekholm, Rysiek Sliwinski, Ulrika Björk och Karl Nyberg. Den uppskattning jag fick höra under kvällen gjorde att jag, när jag själv skulle hålla något slags tal hulkade en aning. Jo, det är sant. Jag var rörd och mycket trött. Fem års arbete festades av och ventilerades. Nu var det över. Något nytt runt hörnet.

Fem rätter senare och ungefär en flaska bubbel per person var kvällen över och jag sov som ett mycket trött barn.