tisdag, juli 19, 2011

Infinit horisont

När jag för en tid sedan bläddrade igenom den där backen med överblivna serier i den seriebutik där jag inhandlar mina serier, Seriezonen, såg jag två nummer av serien Infinite Horizon. Anledningen till att jag plockade upp dem och senare även köpte dem berodde på att de illustreras av en av mina favorittecknare, Phil Noto. Det visade sig, när jag väl läst de två numren, att denna lilla miniserie i sex delar, är en lite pärla - av stora mått.

Den är skriven av Gerry Duggan och det första numret kom redan i december 2007 och de senaste, nummer fyra, kom 2009. Av oklara anledningar är serien alltså inte fullbordad, två nummer återstår. Detta är inte helt ovanligt i seriernas värld, flera andra serier, rena storsäljare har bara slutat komma ut. Det finns flera fall där vi med säkerhet kan säga att vissa serier aldrig kommer att fullbordas. Allt från personliga problem till professionella tvekamper kan ligga bakom.

Men vad gjorde då att jag fastnade för Infinite Horizon? Till en början fastnade jag alltså för illustrationerna, men det var något med texten också och helheten, något som gjorde att allt kändes bekant men ändå nytt på något sätt. Det dröjde ett tag, men sedan insåg jag att vad jag hade i mina händer var Odysséen av Homeros. Som serie. Fast ändå inte.

Det här är alltså inte en serie med gamla greker i stora skägg och konstiga hjälmar. Nej, Duggan och Noto har gjort om Odysséen till en slags ransakning tillika hemfärd från ett amerikanskt krig någonstans i mellanöstern i en alternativ fiktiv värld - komplett med en agressiv cyklop och parallella men ändå sammanflätade berättelser. En alldeles enastående tragedi!

Några ytterligare nummer än de två första fann jag inte på Seriezonen, men ebay kunde som vanligt hjälpa mig och en man i England skeppade för en nätt summa över nummer tre och fyra, och sen den stora överraskningen för bara någon dag sedan - Image Comics, som ger ut serien, lanserar att Infinite Horizons två återstående nummer kommer med start nu i oktober...wow!

Återkommer med omdöme.