onsdag, juni 30, 2010

Ska Marvel göra sin Smallville?

Även om Smallville, om unge pre-Superman-Clark Kent, är en välproducerad och välskriven TV-serie, har jag aldrig lyckats följa den. Antagligen för att den går på förmiddagarna och för att TV6 sänder samma avsnitt om och om igen. (Så mycket har jag sett).

I en intressant artikel på habila
IO9 lanseras idén om att Marvel Comics nu kanske är redo för sin Smallville,
HÄR.

Marvel har nämligen tillsatt Jeph Loeb (en av mina favoritserieförfattare) till att utveckla Marvels serier till TV. Läs
HÄR.

Hur mycket jag än tycker att Iron Man, I2 och Hulk är kanonfilmer och jag ser så fram emot Thor och Captain America, så känner jag mig skeptisk till Marvel på TV.

Saken är den att Marvel fungerar så bra på bio tack vare det stora formatet, den stora produktionen, snygga effekter, men också för att Marvel har lyckats få med sig riktigt bra medarbetare, som Kenneth Branagh, Robert Downey Jr med flera.

Marvel som TV kan bli mindre bra, tror jag. Dels är det mindre pengar i TV, det blir helt enkelt inte så snyggt som med film - och man kommer helt säkert inte att få karaktärsskådisar som Downey Jr att ta några superhjälteroller i TV.

Science-fiction TV är nästan alltid urtråkigt och taffligt. Hur ska det gå för Marvel!?