tag:blogger.com,1999:blog-8414554.post112937949253480615..comments2022-02-22T01:56:16.449+01:00Comments on SARTS: Understreckare om KrisenRikard Ekholmhttp://www.blogger.com/profile/00293944487918890945noreply@blogger.comBlogger71125tag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130717809829362912005-10-31T01:16:00.000+01:002005-10-31T01:16:00.000+01:00TILL ALLA:För alla er i konstkritikeridentitetskri...TILL ALLA:<BR/><BR/>För alla er i konstkritikeridentitetskris vill jag rekommendera ett besök på Efterkritiken där Fred Andersson ger svar på vad en konstkritiker är för nåt. <BR/>http://www.efterkritiken.blogspot.com/<BR/><BR/>DorinelAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130277264975248292005-10-25T23:54:00.000+02:002005-10-25T23:54:00.000+02:00Jo om man är över tio som reser. Men det lär vi ju...Jo om man är över tio som reser. Men det lär vi ju inte bli. Dessutom verkar det som om man måste betala 30 dagar innan...<BR/><BR/>Flyg är väl okej, men det blir ju alla bussar till och från också.<BR/><BR/>Jag tycker bil.<BR/><BR/>Jag har också fått mailet nu, men ser fortfarande ingen information på AICAs hemsida...Rikard Ekholmhttps://www.blogger.com/profile/00293944487918890945noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130272333731224262005-10-25T22:32:00.000+02:002005-10-25T22:32:00.000+02:00Hej Alla!Kan man inte få grupprabatt om det är fle...Hej Alla!<BR/><BR/>Kan man inte få grupprabatt om det är fler som reser med SJ?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130249575269885712005-10-25T16:12:00.000+02:002005-10-25T16:12:00.000+02:00Jag har också körkort men ingen bil. Det är faktis...Jag har också körkort men ingen bil. Det är faktiskt billigare att flyga kostar runt 1100 t/t men problemet är dock att man måste ta sig till och från flyplatsen.Karlhttps://www.blogger.com/profile/10635603649821587448noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130246862154486502005-10-25T15:27:00.000+02:002005-10-25T15:27:00.000+02:00Jag har körkot men ingen bil. Någon lösning på det...Jag har körkot men ingen bil. Någon lösning på detta måste nås. Har någon en bil vi kan låna? Om vi är 5 måste de ju bli billigare än att ta tåget.Rikard Ekholmhttps://www.blogger.com/profile/00293944487918890945noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130244287091618682005-10-25T14:44:00.000+02:002005-10-25T14:44:00.000+02:00Hej Rikard!Jag fick inbjudan från Svenska konstkri...Hej Rikard!<BR/><BR/>Jag fick inbjudan från Svenska konstkritikersamfundets ordförande Christian Chambert via email. <BR/>I emailet fanns länk till www.aicasweden.org men på hemsidan stod det ingenting om samtalet i Göteborg. Jag hade lagt ut informationen även på Efterkritiken och fick samma reaktion som jag fick från dig, så jag mailade till Christian och bad honom att lägga ut informationen på webben.<BR/>Jag fick följande svar från honom:<BR/>"Utläggningen på Konstkritikersamfundets hemsida av informationen om debatten är på gång. Jag ville vänta till dess den engelska versionen var klar."<BR/>(Konstig prioritering tycker jag)<BR/>Idag fick jag nyhetsbrev från Göteborgskonsthall och informationen om panelsamtalet finns med på deras hemsida. (under progeram/seminarier)<BR/>http://www.konsthallen.goteborg.se<BR/><BR/>Det skulle vara intressant om många åkte till Gbg och satte fart på debatten. <BR/><BR/>Dorinel<BR/><BR/>Ps. kanske panelen borde skaffa sig sittplatser med inbyggda toaletter :-) DsAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130243844792492302005-10-25T14:37:00.000+02:002005-10-25T14:37:00.000+02:00Toalett spelar väl ingen roll. Vi kan väl stanna b...Toalett spelar väl ingen roll. Vi kan väl stanna bussen ett par gånger istället. Det är säkert dyrare med toa.Rikard Ekholmhttps://www.blogger.com/profile/00293944487918890945noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130242897539598212005-10-25T14:21:00.000+02:002005-10-25T14:21:00.000+02:00Ja en buss med toalett om man blir nödig.SARTS - o...Ja en buss med toalett om man blir nödig.<BR/><BR/>SARTS - on tour ?Karlhttps://www.blogger.com/profile/10635603649821587448noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130161665447711792005-10-24T15:47:00.000+02:002005-10-24T15:47:00.000+02:00Visst är det värt att resa till Götet för detta. P...Visst är det värt att resa till Götet för detta. Problemet är dock vad det kostar. Vi kanske ska charta en buss och resa ner ett gäng?<BR/><BR/>Jag ser ingen information på aicasweden.org - du skojar inte med oss, Dorinel?Rikard Ekholmhttps://www.blogger.com/profile/00293944487918890945noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130155436356597262005-10-24T14:03:00.000+02:002005-10-24T14:03:00.000+02:00Till Alla: Samtalet om krisen flyttar allt längre ...Till Alla: <BR/><BR/>Samtalet om krisen flyttar allt längre bort från Stockholm. Det vill säga från Hökarängen till Göteborg. <BR/><BR/>Den 5 november ordnar Svenska Konstkritikersamfundet en diskussion om konstkritikens kritiska läge. Var goda läs texten nedan. <BR/>Vad tycker ni? Är det värt att åka till Göteborg eller inte? Motivera gärna era svar. <BR/><BR/><BR/><BR/>Svenska Konstkritikersamfundet<BR/>http://www.aicasweden.org<BR/>Sophie Allgårdh, Christian Chambert<BR/><BR/>Dags för nya strategier för konstkritiken<BR/><BR/>Lokal: Hörsalen, Göteborgs konstmuseum<BR/>Tid: Lördagen den 5 november 2005 klockan 14<BR/><BR/>Gäster:<BR/>Sara Arrhenius, curator för årets konstbiennal<BR/>Christian Chambert, ordförande i Svenska Konstkritikersamfundet<BR/>Marie Demker, professor i statsvetenskap, Göteborgs universitet<BR/>Ingrid Elam, prefekt Konst, kultur och kommunikation (K3), Malmö högskola<BR/><BR/>Samtalsledare:<BR/>Sophie Allgårdh, konstkritiker i Svenska Dagbladet<BR/><BR/>Svenska Konstkritikersamfundet i samarbete med Göteborgs Internationella Konstbiennal 2005<BR/>Entréavgift endast till Göteborgs Internationella Konstbiennal 2005<BR/><BR/>Konstkritiken sägs befinna sig i kris både i vårt land och t.ex. i USA. Det akuta läget beror inte minst på att kritikerna förlorat makten. Men bygger inte detta på ett missförstånd om vårt intellektuella uppdrag? Är det inte bra att kritikerna blivit av med den makt vi ska granska och kan inte diskussionen till stor del ses som uttryck för en positionering mellan olika generationer?<BR/><BR/>Den som inte finns med på kaskaden av maillistor med inbjudningar till konsthändelser har ett informationsproblem. Kritikern gör ett urval av vad han eller hon anser intressant att skriva om. Men vem tar ansvar för helheten?<BR/><BR/>Risken finns att konstkritiken blir alltför intern och sjunker ner i sin egen genre. Nu finns åter en experimentell konst med en social agenda. Har den granskande kulturkritiken större tyngd i samhället nu än under revoltåren för mer än trettio år sedan när kritikern var aktivist?<BR/><BR/>Vad tillför kritiken eller har konstverket alltid formuleringsföreträde? Den skönlitterära boken kommer i brevlådan. Konstverket måste ses på plats. Innebär det någon skillnad när det gäller beskrivning och värdering?<BR/><BR/>Det finns en obalans i konstvärlden med gigantiska belopp i omlopp t.ex. vid Art 36 Basels penningkarusell och å andra sidan en bortglömd, nedmonterad offentlig miljö här hemma. Vem ser till att denna spännvidd skildras i media?<BR/><BR/>Hur kan kritiken i nättidskrifter och bloggar påverka dagspresskritiken och är det önskvärt? Hur ser den alternativa kritik ut som många efterlyser?<BR/><BR/>Det borde finnas en bred tidskrift för samtidskonst på engelska i Sverige med essäer av internationellt intresse och med en vital konstdebatt.<BR/><BR/>Ska kritikern enbart vara kritiker eller går det att förena flera roller utan att förlora i trovärdighet?<BR/><BR/>Vi får ständigt initierade rapporter om händelser och skeenden runt om i världen. Men vem har möjlighet att skildra den globala konstkulturen? Vilka konsekvenser får bristen på resurser för den nomadiske konstkritikern?<BR/><BR/>Och, inte minst, vad krävs för att vara kritiker på högsta nivå, det vill säga en skribent som mot lågt arvode bevakar och skriver om material från olika perioder och kontinenter: graffiti och andra illegala visuella uttryck, dans- och teaterrelaterad performance, nätbaserad konst, grafik, måleri, skulptur, konsthantverk, design, foto, ljudkonst, konstfilm, video, arkitekturbaserade installationer, interaktiva processer med publiken och konstlitteratur?<BR/><BR/>Välkommen till ett samtal med perspektiv med konstkritiken i fokus."<BR/><BR/><BR/><BR/>Vad tycker ni? Är det värt att åka till Göteborg eller inte? Motivera gärna era svar. <BR/><BR/>DorinelAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130137386921844322005-10-24T09:03:00.000+02:002005-10-24T09:03:00.000+02:00Tor, vad menar du?Tor, vad menar du?Rikard Ekholmhttps://www.blogger.com/profile/00293944487918890945noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1130004219661744572005-10-22T20:03:00.000+02:002005-10-22T20:03:00.000+02:00Hej Rikard!Tack för din respons.Jag förstod att re...Hej Rikard!<BR/>Tack för din respons.<BR/>Jag förstod att resonemanget skulle<BR/>verka paradoxalt. Det är ju alltid så att i en diskussion måste man först försöka enas kring innebörden i de begrepp som används. Tanken var här att humanism skall förstås som den direkta motsatsen ideologi (för att bemöta påståendet "ALLT är ideologi")<BR/>Personalism skall förstås, trots den olyckliga ändelsen, som ett namn mer på en hållning, inte på ett tankesystem. En Person säger: jag vill lära känna dig.<BR/>En ideolog säger/frågar: är det relevant?(socialt, politiskt, visavi samtiden osv.)<BR/>Ok, en katatonisk dandy i elektrifierad peruk skulle säga: "det finns ingen att känna - jag är en maskin." men nånstans här vill jag börja diskussionen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129981414224604742005-10-22T13:43:00.000+02:002005-10-22T13:43:00.000+02:00Hej Tor,Som du ser avgränsar inte huvudrubriken di...Hej Tor,<BR/><BR/>Som du ser avgränsar inte huvudrubriken diskussionen. Jag tycker det är helt okej.<BR/><BR/>Du går tillbaka till Karls inledande kommentar vilket också känns bra. Du ger en hjälpande hand till Anderssons text. Du menar att Lindes "tredje position" inte ska ses som ett ideologiskt ställningstagande och skriver ism ism ism. Jag finner det dock något paradoxalt att du för att förtydliga din/er ståndpunkt hänvisar till två ismer, de är t o m markerade med Stor bokstav. <BR/><BR/>Du söker en återupprättelse av Humanismen eller kanske Personalismen. Du hänvisar till Martin Buber. <BR/><BR/>För mig innebär ditt resonemang att som situationen ser ut nu är Humanismen inte närvarande. Jag undrar då, vad är det vi har då? Och på vilket sätt kan vad du kallar Humanismen och Personalismen hjälpa kritiken? Jag vill bara ha ett förtydligande. Jag tycker dina två ismer är för "stora" för att kunna användas som exempel.Rikard Ekholmhttps://www.blogger.com/profile/00293944487918890945noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129917521614968362005-10-21T19:58:00.000+02:002005-10-21T19:58:00.000+02:00Vad é de här för jävla tjafs!Kan vi ta vår utgångs...Vad é de här för jävla tjafs!<BR/>Kan vi ta vår utgångspunkt i upprinnelsen till den här rubriken, dvs. Anderssons Understreckare i Svd.<BR/>Tesen är en "tredje position", och den sammanfaller med Lindes 60-tals kritik.<BR/>Den innebar/-bär en (åter-)upprättelse av Humanismen, eller kanske Personalismen (se Buber bla.) som kritisk hållning.<BR/>En sådan hållning skall inte (miss-)förstås som ett ideologiskt ställningstagande, utan bör begripas som ett försök att överskrida ideologin (ism, ism , ism) till förmån för Mötet och i bästa fall Dialogen som dess högsta konsekvens.<BR/>Och är det inte den här typen av närmande som kritiken lider brist på idag; eller är det lika mycket Konsten isig?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129903806741837952005-10-21T16:10:00.000+02:002005-10-21T16:10:00.000+02:00Frans-Josef:Så klart är du någon. Jag hoppas verkl...Frans-Josef:<BR/><BR/>Så klart är du någon. <BR/>Jag hoppas verkligen att du inte har tagit illa vid dig av mina debattinlägg. <BR/><BR/>Vad gäller mitt "perversa" resonemang försökte jag bara förstå vad du menade. Kanske jag är dum och extremt okunnig men ja, JAG tycker att JAG är kapabel att avgöra när information från någon som är kunnig i ämnet är mer intressant för MIG än från någon som är helt ovetande om vad personen pratar om (menar inte dig utan exemplifierar bara). <BR/><BR/>Lägg märke till att jag pratar om mig själv och mina åsikter. Jag kräver inte att du ska hålla med mig.<BR/><BR/>Och vad gäller trovärdighet förstår jag inte alls vad du pratar om. Varför skulle inte du ha trovärdighet in mina ögon? Tvärtom tror jag att du har mer trovärdighet för mig än vad jag har i dina ögon. <BR/><BR/>Jag förstod inte ditt resonemang och ville bara reda ut vad du menade. Jag kanske uttryckte mig olyckligt men allt jag ville veta var om du menade att utvecklingen är bra för konstnären i Burkina Faso eller för den välmående västvärldskonstnären.<BR/><BR/>Ja, ja, "mycket väsen för ingenting" är ett citat som dyker upp i mitt huvud när jag inser hur mycket plats den här, i grund och botten, ganska obetydliga frågan tagit upp.Karlhttps://www.blogger.com/profile/10635603649821587448noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129848376902196362005-10-21T00:46:00.000+02:002005-10-21T00:46:00.000+02:00Hej Karl!Som du kanske redan märkt har Frans-Josef...Hej Karl!<BR/><BR/>Som du kanske redan märkt har Frans-Josef blivit trött och måste ta en rast från bloggandet. Du kanske börjar förstå varför jag föreslog att det var dags för en debatt mellan dig och Robert Stasinski.<BR/>Det är helt enkelt så att Frans-Josef riskerar att bli utbränd. (detta är ingen ironi)<BR/> <BR/>Hoppas att Robert kan komma in och fortsätta debatten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129837268367984312005-10-20T21:41:00.000+02:002005-10-20T21:41:00.000+02:00Hej Frans Josef!Nej, din rätt att yttra dig betrid...Hej Frans Josef!<BR/><BR/>Nej, din rätt att yttra dig betrider jag absolut inte. Snarare själva yttrandet, som du själv medgav är öppet för kritik. Yttrandets trovärdighet, tycker jag personligen, beror lite på hur insatt i ämnet den som talar är; beroende på sammanhang såklart, se diskussionen med Natalia Goldin som vi hade tidigare här på SARTS. <BR/><BR/>Det var p.g.a detta som jag ifrågasatte att du bygger en argumentation kring ett resonemang som du själv medger att du inte behärskar:<BR/>"Jag är ingen ekonom"<BR/><BR/>Ja, jag uttalade mig med säkerhet eftersom jag inte tycker att mina påståenden, att den ekonomiska globaliseringen bygger på en avreglering av marknanden och kapitalflykten från i- till u-länder, inte kräver expertkunskap utan allmänt vedertagna fakta (rätta mig om jag har fel).<BR/><BR/>Jag vill inte heller uttala mig om globaliseringen är positiv eller negativ. Den disskusionen hör inte riktigt hit.<BR/><BR/>Min undran rörde bara ditt argument som jag inte riktigt förstod. Kanske beroende på att vi har olika referensramar, vad vet jag. <BR/><BR/>Oj vad långt och rörigt det här blev. Jag ska försöka formulera mig kort.<BR/><BR/>Om du menar att konstvärldens utveckling följer samma förlopp som den ekonomiska globaliseringens, från i-land till u-land (en generalisering men annars blir det för krångligt), hur hänger det ihop med en ökad västvärldscentrering inom konsten (om det vad det du menade, som sagt, jag kan ha missförstått helt)?<BR/><BR/>Och huruvida jag anser dig som varande huvudsakligen kritiker eller inte hör väl inte riktigt hit? Förresten delar väl du min uppfattning: <BR/><BR/>"Personligen har jag oftast undvikit att kalla mig själv för "kritiker", eftersom jag inte tycker att det är en adekvat beskrivning av min professionella status."<BR/><BR/>eller?Karlhttps://www.blogger.com/profile/10635603649821587448noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129819705256502402005-10-20T16:48:00.000+02:002005-10-20T16:48:00.000+02:00Hm, måste man vara ironisk som bög? (jag hoppar öv...Hm, måste man vara ironisk som bög? (jag hoppar över Burkina Faso som ni märker). Och var Warhol ironisk? I don't think so. När man tar på sig de postmoderna glasögonen ser man gärna ironi i allt. Men det finns en annan utgångspunkt, eller filosofi om man så vill. Det har diskuterats mycket att camp skulle vara ironiskt. Det stämmer nog till viss del. Men ska man karakterisera som Warhol och före honom många av dekadentisterna (Wilde bla) är nog begreppet whimsical mer träffande. Det har pratats mycket om att yta är det nya djupet på sistone, jag tror mig ha myntat det på en fest under bokmässan, men eftersom jag var som en pickle av allt vin under de dagarna kan jag inte vara helt säker. Men egentligen är det inget nytt. Warhol och de andra gjorde det, absraherade verkligheten till dess absoluta yta.<BR/><BR/>På ett extremt ytligt plan saknar allt ironi och tvetydighet. Men det intressanta är att språket och tanken, när de är som mest befriade från substans tycks ge intryck av just det man har tagit bort. En djupare mening skapas, antagligen genom språkets ofrånkomliga syntax och dess kulturella konnotationer. Särskilt tydligt är det i Brett Easton Ellis romaner Less than Zero och American psycho. Språket används bara för att beskriva ytskiktet, men själva undvikandet av substans skapar en undertext som är långt mer oroväckande och subversiv än något Judith Butler eller Foucault har nosat fram.<BR/><BR/>Ok, vad var min poäng? Jo, det finns ett mer eller mindre medvetet estetiskt credo bakom förkastandet av ironin och det är bögar som har skapat denna konstfilosofi, detta avvisande av självironisk kitsch och poststrukturalistisk djupläsning av TEXTEN. Sarkasm, däremot, är en helt annan fråga. Puh, nu har jag tappat bort mig själv... Jag har helt enkelt varit för ytlig för länge för att bli teoretisk igen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129815624130924862005-10-20T15:40:00.000+02:002005-10-20T15:40:00.000+02:00Vad har det västeuropeiska sammtida konstetablisem...Vad har det västeuropeiska sammtida konstetablisemanget för ansvar gemtemot konstnärer från Brukina Faso egentligen?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129800757010788442005-10-20T11:32:00.000+02:002005-10-20T11:32:00.000+02:00Frans Josef:Jag har märkt att du ofta nämner polit...Frans Josef:<BR/><BR/>Jag har märkt att du ofta nämner politiska och ekonomiska faktorer som avgörande för hur konstvärlden fungerar. Nu senast här i debatten på SARTS skriver du i ett tidigare inlägg:<BR/><BR/>" [...] det vara värt att notera att konstvärlden på senare år utvecklats helt i linje med globaliseringen av kapitalet - en utveckling som i sin tur möjliggjorts av en nyliberal avregleringspolitik. Jag är ingen ekonom, men vet att det även finns anledning att misstänka att denna utveckling ytterligare kommer att förstärka de ekonomiska exkluderingsmekaniskmer som är en förutsättning för den liberala kapitalismen"<BR/><BR/>Och eftersom du själv påstår att du inte är en ekonom blir jag lite intresserad av hur du kan med sådan självklarhet uttala dig om ekonomisk politik. När du säger att konstvärlden utvecklats i linje med den ekonomiska globaliseringen som skapats av en liberal avregleringspolitik som leder till en förstärkning av de ekonomiska exkluderingsmekanismerna, vad menar du egentligen?<BR/><BR/>Att arbete och kapital flyttar från de traditionella i-länderna till u-länder eller länder med en lägre ekonomisk standard är ett accepterat faktum, och brukar kallas Globaliseringen. Detta fenomen beror, mycket riktigt, på en liberal avregleringspolitik. <BR/><BR/>Du hävdar att konstvärlden följer samma mönster men påstår samtidigt att denna utveckling är bra för de konstnärer som verkar i västvärlden men dålig för "okända konstnärer i Burkina Faso". Uppriktigt sagt förstår jag inte din argumentation. Om fokus flyttar från den västeuropiska kultursfären till andra delar av världen, hur kan det gynna väst och förfördela det okända geniet i Brukina Faso?Karlhttps://www.blogger.com/profile/10635603649821587448noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129789420258176302005-10-20T08:23:00.000+02:002005-10-20T08:23:00.000+02:00...och Frans-Josef, jag förstod att du var ironisk......och Frans-Josef, jag förstod att du var ironisk i ditt (dina) svar! <BR/><BR/>Däremot försår jag fortfarnade inte hur Jessica Kempe kom in i bilden, när min sexuella läggning kom på tal? <BR/><BR/>J.L.Johan Lundhhttps://www.blogger.com/profile/01916652426623830249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129789134465093102005-10-20T08:18:00.000+02:002005-10-20T08:18:00.000+02:00Jag skrev ovan: Vill ni ha exempel på min ironi - ...Jag skrev ovan: Vill ni ha exempel på min ironi - kolla in inlägget om inst. konstteori: Det ytterligt högtravande språket, de akademiska referenserna och slutligen, citerandet av mig själv, allting avslutat med en blinkning ;-)<BR/><BR/>Orsaken till att jag valde att ge mitt inlägg en ironisk form var just att jag inte kände att jag helt kunde ställa mig bakom idén jag presenterade. Det vill säga en inst. konstkritik teori. Jag är väldigt kluven till den inst. konstteorin - den är ett tveeggat svärd, som löser vissa problem samtidigt som den skapar nya. <BR/><BR/>Jag har vid ett flertal tillfällen försökt att diskutera detta med framförallt Lars Vilks, som är den i Sverige som med störts kraft och ihärdighet presenterat IKT för en bredare publik. Min ambivalens inför IKT kommer tydligt till uttryck i den mejlintervju med Lars Vilks och Martin Schibli, som jag gjorde för Konsten.net för ett tag sedan:<BR/><BR/>http://www.konsten.net/narbild/vilks_schibli.html<BR/><BR/>Johan.Johan Lundhhttps://www.blogger.com/profile/01916652426623830249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129787882680045422005-10-20T07:58:00.000+02:002005-10-20T07:58:00.000+02:00Frans-Josef, jag vill gärna vara en gåta för dig! ...Frans-Josef, jag vill gärna vara en gåta för dig! Men sanningen är antagligen den att jag bara tillåter mig själv vara en smula mera paradoxal än gemene man. Detta skriver jag helt utan ironi (fast det går förståss inte att veta, nu när jag osäkrat detta forum genom att använda mig av ironi, vilken var min poäng från första början). <BR/><BR/>Angående ironin så jag ska försöka reda ut min användning av den en gång för alla. Ironi innebär för mig, som jag antytt ovan, att erkänna att varje utsaga kunde ha varit radikalt annorlunda. <BR/><BR/>Eller enklare uttryckt, med Rikards Warhol-exempel: "I love California, it's so plastic." <BR/><BR/>Kanske älskade verkligen Andy Kalifornien, för att det var så plastigt? Kanske hatade han Kalifornien? Eller så var det en uttalande som gjordes i en krets där den inte hade någon betydelse, ungefär som "-Hur mår du?" eller "-Vackert väder idag"? Kanske något helt annat?<BR/><BR/>Som jag nämner ovan är det osäkerheten Warhols utsaga genererar som intressaerar mig. En osäkerhet som hela tiden finns, men som ofta enbart ses som något ont. Ironin kan, om den används väl, blottlägga dennna osäkerhet och därigenom ha såväl realpolitiska som filosofiska implikationer.<BR/><BR/>Jag är övertygad om att du är inne på rätt spår Frans-Josef, när du skriver att ironi är intimt sammanflätad med en specifik kontext. Det är därför det är extra svårt att skriva ironiskt på internet - här är vi alla nomadiska transvetstiter, som en tidig nätverksteoretiker uttryckte det. Ingen kan veta att det är den "riktige Johan" eller "riktige Frans-Josef" som skriver inlägg på denna eller andra bloggar. Vi förutsätter att det helt enkelt är så, eftersom blotta osäkerheten riskerar korrumpera hela samtalet.<BR/><BR/>Frans-Josef har redan tagit upp mycket av det jag hade tänkt att skriva om ironin, med exempel på dess äldre och nutida använding. Jag känner därför inget behov av att återupprepa det. <BR/><BR/>Ironin har möjligtvis varit norm tills nu men min egen generation, 80-talisterna, uppfattar jag allt som oftast som konservativa nymoralister, vars högsta önskan är just Volvo, villa & vovve. Det är en utmärkt grogrund för ironi. <BR/><BR/>Vill ni ha exempel på min ironi - kolla in inlägget om inst. konstteori: Det ytterligt högtravande språket, de akademiska referenserna och slutligen, citerandet av mig själv, allting avslutat med en blinkning ;-)<BR/><BR/>Ironi, någon?<BR/><BR/>Jag är ledsen om jag förstört detta debattforum med min ironi. Mitt ambition var åtminstone delvis att undersöka hur ironi skulle mottas i ett forum som detta. Ett exmpriment, som ni alla deltagit i utan att veta om det. Jag vill dock understryka att jag inte varit genomgående ironisk i mina inlägg, men ironin finns där i det mesta jag säger och skriver. <BR/><BR/>Slutligen, min korta självpresentation i ett tidiagre inlägg var inte särsklit ironisk, som Frans-Josef antyder ovan. Möjligen självironisk. Jag är inte staright och bor i en hyresrätt i en förort till Stockholm och drömmer verkligen om NYs uteliv och någon att hålla i handen. Romantiskt och sentientalt, visst, men inte ironsikt. <BR/><BR/>Johan.Johan Lundhhttps://www.blogger.com/profile/01916652426623830249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129764408419438422005-10-20T01:26:00.000+02:002005-10-20T01:26:00.000+02:00Till Frans-JosefTack för svaret.Du skriver "De kri...Till Frans-Josef<BR/><BR/>Tack för svaret.<BR/><BR/>Du skriver "De kritiker som vi bjöd in till seminariet var personer vi respekterar och vars åsikter vi var intresserade av." <BR/>Det var just det som jag haft riktigt svårt att förstå: <BR/>Varför bjuder ni till debatt om ni inte vill möta era motståndare? <BR/>Om ni verkligen vill väcka en debatt som skall generera en förändring på djupet då tycker jag att ni måste bjuda in även personer som ni inte respekterar och vars åsikter ni inte är intresserade av. <BR/><BR/>Nu hoppas jag att andra läsare har några bra svar för varför inte fler kritiker ger sig in i debatten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8414554.post-1129759374805872032005-10-20T00:02:00.000+02:002005-10-20T00:02:00.000+02:00Till Frans-Josef:Jag hängde med. Hoppas att också ...Till Frans-Josef:<BR/><BR/>Jag hängde med. Hoppas att också Lars Nilsson gör det. Tack!<BR/>Du kan verkligen vara pedagogisk och kan tala klarspråk. Det var synd att ni inte var mer pedagogiska på seminariet i Hökarängen också. <BR/>Ordet seminarium antyder en undervisningssituation och det kräver att någon tar det pedagogiska ansvaret. Ni borde ha förtydligat vissa saker med visuella exempel eller liknande. Det var några längst bak i publiken som upplevde ert sätt att tala som härskarteknik. <BR/>Så jag föreslår att ni inför nästa seminarium samlar in material i form av texter och bilder som ni kan visa på en projektion från dator eller overhead så att publiken kan hänga med. <BR/><BR/>De problem som du beskriver i ditt svar till Lars har tagits upp vid olika tillfällen genom åren av diverse skribenter och kritiker. Idag fick du fick ihop alla dessa problem till ett manifest som jag tror att många kritiker skulle skriva under. Och i detta nu börjar jag förstå varför inte fler etablerade kritiker ger sig in i debatten. Jag tror att detta beror helt enkelt på att EFTERKRITIKEN generaliserat för mycket och dragit hela kritikerkåren över en kam. Jag tror att många känner sig sårade av att ni inte uppskattar de insatser som enskilda kritiker har gjort och gör.<BR/>Håller du med mig Frans-Josef? <BR/><BR/>Vad tror ni all andra debattörer och läsare, varför ger sig inte flera konstkritiker in i debatten?<BR/><BR/>DorinelAnonymousnoreply@blogger.com